Sidor

tisdag 4 januari 2011


Sångerskan Anna Book bestämde sig, efter en lång tids kamp med vikten, för att göra en så kallad Gastric bypass. Ett kirurgiskt viktminskningsingrepp. Hon har nu tappat 24 kilo. Jag kan inte fortsätta vara mullig för att vara mulliga kvinnors förebild , säger hon. Foto: KARIN THORNBERG
Anna Book tvingad till fettoperation
Hittills har hon gått ner 24 kilo. Målet är att tappa lika mycket till. Anna Book, 38, berättar för första gången om operationen som gör att kilona faller av.
- Jag kan inte fortsätta vara mullig för att vara mulliga kvinnors förebild, säger hon till Expressen.


25 september 2008

Gastric bypass kan ge komplikationer
25 september 2008

Så äter Anna i sitt nya liv
Artisten Anna Book, aktuell med en roll i musikalen ”Sune” på Göta Lejon i Stockholm och som författare till självbiografin ”Boken om Anna Book”, bestämde sig i november förra året. Hon var trött på att människor hånade henne och att hennes egen känsla om sitt yttre inte stämde överens med verkligheten.
– Jag har kunnat sträcka på ryggen, skjuta fram brösten och känna mig kvinnlig och vacker. Men när jag har sett mig själv i ett skyltfönster har inte den känslan stämt med vad jag såg. Det har jag bitvis mått väldigt dåligt av, säger Anna Book.
Ofta har hon skämtat om sin vikt fast det inte har känts roligt.
– Det är ju så viktigt med självdistans och ibland har jag menat det men andra gånger har jag bara undrat vad jag håller på med. Det finns inget charmigt i det. Egentligen är det bara ledsamt, säger hon.


”Orolig för riskerna”

Boken om Anna Book finns ute i handeln den 25 september. Utgivare är Sportförlaget i Europa AB. Efter att ha läst om ingreppet Gastric-bypass och sett dokumentärprogram fick hon en tankeställare. Operationen minskar magsäcken och ger en snabbare mättnadskänsla. När hon förstod riskerna med sitt höga BMI-värde (Body mass index) gick hon och våndades i ett och ett halvt år.
– Många tankar for runt i skallen. Jag var orolig för riskerna med operationen men jag var också orolig för att bli dömd för det jag väljer att göra. Folk ska alltid tycka och tänka massa saker om mig och man ska hängas ut. Men det viktigaste är ju ändå vad jag själv tycker och känner om min egen hälsa, säger hon.


”Ett helvete”
I april i år genomfördes ingreppet på Vitakliniken på Sophiahemmet i Stockholm. Tiden efter beskriver hon som ett ”stundtals helvete”. Hon kallsvettades och skakade i kroppen. Hon fick kräkattacker och kramper i magen.
– Om man redan innan tycker att det är obehagligt att må illa och kräkas så blir det 20 resor värre efter operationen. Men attackerna varar bara fem till tio minuter, sedan blir det bra igen, säger hon.
I dag, fem månader efter operationen, har hon ett helt nytt liv. Hon orkar springa upp och ner i trappor, kan böja knäna och knyta skorna hur enkelt som helst, hon kan spela fotboll med sina barn och hålla ett snabbt tempo hemma. Hon äter många och små måltider per dag och har börjat bygga upp muskler för att orka ännu mer.
Betyder mycket
– Det syns på mig att jag har blivit mindre. Folk frågar om jag har gått ner i vikt men de tycker inte att det ser osunt ut. Det betyder mycket för mig, säger hon.
Byxor som hon hade innan operationen är på tok för stora och glider bara ner. Hittills har hon gått ner 24 kilo och minskat sitt midjemått med 26 centimeter.
– Målet är att gå ner 45 till 48 kilo och då kommer jag väga runt 60 till 65. Jag vill inte ha en normal vikt för det skulle se sinnessjukt ut på mig. Det viktigaste är att må bra och leva hälsosamt, säger hon.
Vikten ska matcha längden på cirka 154 cm.



Största prövningen
Anna Book beskriver kampen mot övervikten som sitt livs största prövning. Hon är stolt över sig själv.
– Vi har alla våra kamper, eller hur. Jag kan inte fortsätta vara mullig för att vara mulliga kvinnors förebild. Jag kan se mig själv som en superkvinna men också som en mänsklig person som faller genom ibland, säger hon.
På tisdag berättar hon mer om operationen och sin nya bok i programmet ”Efter tio” i TV4. I framtiden vill hon föreläsa om det hon varit med om.
– Men nu har man ju bara lust att säga halleluja och njuta av livet, säger hon.





Gastric bypass kan ge komplikationer

25 september 2008

Så äter Anna i sitt nya liv
25 september 2008

Anna Book tvingad till fettoperation

Vid en gastric bypass skapar kirurgen en liten magsäcksficka. Under måltiden samlas maten snabbt i fickan. Eftersom det bara krävs en liten mängd mat för att fylla fickan, skickar övre delen av magsäcken tidigt en mättnadssignal till hjärnan.

Vetenskapliga studier visar att man efter operationen tappar ca 75 procent av sin övervikt under första året.

Dödligheten i samband med ingreppet är låg, cirka 0,2-0,5 procent. Upp till 15 procent av patienterna drabbas av komplikationer. Många upplever till en början biverkningar då tunntarmen överbelastas. Detta ger kallsvettningar, hjärtklappning, illamående och matthet.

Studier har visat att risken att avlida inom 15 år för en person med fetma som har genomgått kirurgisk behandling är ca 30 procent lägre än för den som inte genomgått operation.
(Källa: Sophiahemmet, Statens beredning för medicinsk utvärdering).


Publicerat 25 sep 2008 07:05 Uppdaterad 25 sep 2008 07:07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar