Sidor

onsdag 11 januari 2012


Gastric ByPass

Hur går man tillväga – remissinstanser

Gå till en läkare som du har förtroende för. Har du tillgång till företagshälsovård, börja exempelvis där.

I korta drag är gången såhär – för min del:
 1.Malmö: Företagshälsovård – remiss till UMAS
 2.Malmö: Överviktsenheten, UMAS – läkarbesök, dietist, provtagning – remiss till Landskrona
 3.Landskrona: 1/2 dag med läkarbesök, provtagning, informationsmöte – uppsatt på operationskö
 4.Väntetid: Sedan är det bara att vänta på att bli kallad. Väntetiden är olika beroende på om man står på prioritetslista eller ej och vilket landsting man tillhör.
 5.Privat vård finns och väntetiden är bara 1-2 månader – för mer info se menyn ekonomi!
 6.Tillägg:
 • Man kan även skicka in en egen-remiss
 • Följ upp din köplats, kräv vårdgaranti … vårdgarantin kan i vissa regioner medföra att du måste vara mer aktiv i ditt letande efter extern plats

Förutsättningar
 1.Ett BMI hos kvinnor på minst 36 och hos män minst 34
 Ditt BMI räknar du fram med hjälp av följande formel:
 Vikten ÷ längden2
 I mitt fall vägde jag 172 och 180 cm lång när
 jag sökte (159 vid operation) så då blir det:
 172 ÷ 1,802 eller 172 ÷ 1,80 ÷ 1,80
 2.Övervikten ska ha funnits i mer än 3 år, alltså ingen tillfällig vikttopp
 3.Allvarligt menade försök att få ned vikten, t.ex. via läkare, dietist, viktväktare e.d. Även försök med några av de mediciner som finns tillgängliga.
 4.Åldersgränsen är 20-60. Däremot har man gjort begränsade försök med ungdomar från 15-16 med lyckat resultat.
 5.Bl.a. är man utesluten från operation om man t.ex. har leversjukdom, alkoholism, drogmissbruk, eller har psykologiska skäl, exempelvis med behandlingskrävande depression, schizofreni, paranoid psykos, e.d.

Gastric ByPass – den vanligaste varianten numera

Majoriteten av operationerna som genomförs på svenska sjukhus idag är av typen Gastric ByPass, den typ som idag ger det bästa resultatet med minskat sug efter söta och feta saker, samt att vikten blir relativt stabil även långsiktigt, och det var just dessa saker som oftast var problemet med de andra gamla versionerna av operation.

Gastric ByPass görs idag i princip uteslutande med titthålskirurgi, s.k. laparoskopi, vilket gör ingreppet enklare både under operationen, kortare sjukhusvistelse, snabbare återhämtning, kortare sjukskrivning och nästan obefintliga ärr efter ingreppet.

Illustration av ingreppet

2 kommentarer:

  1. Gud välsigne doktor Arthur månen för att hjälpa mig att bota min diabetes typ 2. Bröder, jag har lidit diabetes under en lång tid, jag har försökt så många botemedel, men känt verkar fungera. Men jag hade kontakt med en växtbaserad läkare som jag såg så många människor som berättade hur de var botade med deras olika sjukdomar och virus av denna läkare. Så jag förklarade hela mitt problem för honom, och han lovade att bota mig. Så jag gav honom alla fördelar med tvivel, och se, han förberedde växtblandningen, och han skickade den till mig i mitt land. Idag är jag stolt över att jag är diabetesfri och min sockernivå har återställts till normal. Så om du är ute och lider av diabetes och andra sjukdomar eller virus, vill jag berätta för dig att du snabbt ska kontakta: Arthur Moon för din bot och få din hälsa tillbaka. E-post: arthurmoon01@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Estoy aquí para testificar cómo el Sr. Martins me ayudó con la TARJETA ATM en blanco para convertirse en un millonario. Él es un pirata informático maravilloso que envié por correo sobre la TARJETA del COCHE EN BLANCO. Yo estaba en dificultades financieras hasta que tengo esta tarjeta entregada a mí después de pagar por ello. La tarjeta fue enviada a mí en 24 horas y he retirar $ 400,000 ya, $ 4,000 - $ 20,000 diario. Ahora tengo mi libertad financiera, usted puede también ser rico poniéndose en contacto con él vía correo electrónico. Esta es la forma más fácil de convertirse en un millonario en pocos días. Aquí está el correo electrónico si realmente necesita UNA de esta tarjeta. (Martinshackers22@gmail.com martinshackers22@gmail.com) .... 100% REAL.

    SvaraRadera