Sidor

lördag 14 maj 2011

















Så gick Johanna ner 52 kilo


Viktproblemen förföljde Johanna, 30, och blev svårare för varje år som gick. Räddningen blev Sleeve Gastrectomy – metoden som gjort succé i Sverige.
– Ett år och tre månader efter operationen har jag tappat 52 kilo, säger Johanna.


Vill du veta mer om hur du kan rasa i vikt? Klicka här!

Hon hade kämpat mot övervikten hela sitt liv – och inga ”mirakelkurer” verkade funka. Idag har hon rasat i vikt till ett BMI (Body Mass Index) på 23 – och mår mycket bättre.

– Jag kommer att fira min 30-årsdag på en strand i Thailand iklädd bikini, säger hon.

Johanna, som i likhet med många haft problem med vikten sedan barnsben, bestämde sig för några år sedan att ta steget – att genomgå en minskning av magsäcken.

– Jag kollade upp möjligheten att få en operation via landstinget men avskräcktes av den långa processen och den långa väntetiden. Kanske skulle jag inte heller bli godkänd då jag egentligen aldrig har haft några fysiska följder av min övervikt.

"Fanns bara en väg att gå"

Till slut hittade hon Sleeve Gastrectomy – en amerikansk metod där magsäcken görs om till ett “smalt rör”. Cirka 75 procent av magsäcken tas bort. Centrum för titthålskirurgi (CFTK) är en av få klinker i Sverige som gör ingreppet.

– Det fanns bara en väg att gå. Utan operationen hade jag blivit kvar i min tunga kropp för alltid och det var inte ett alternativ jag ens ville överväga, säger Johanna.

Kirurg Dag Arvidsson, som gjort viktoperationer i drygt 15 år, har opererat enligt Sleeve Gastrectomy sedan 2007.

– Bland våra patienter som har ett BMI på 35 innan ingreppet ligger det i snitt på 25 sex månader efter ingreppet. Jämfört med andra metoder är viktnedgången minst lika bra, om inte bättre, säger han.

Finns det några risker med operationen?

– Precis som i alla större operationer finns det risker. Lider man av högt blodtryck eller högt blodsocker måste det behandlas innan. Tiden direkt efteråt är väldigt känslig, därför behåller vi patienterna i några dygn för observation.

Vill du veta mer om hur du kan rasa i vikt? Klicka här!

Efter operationen får patienterna hjälp av experter från CFTK. Under tre års tid står klinikens psykolog, dietist och motionsexpert till förfogande.

– Vissa behöver lite stöd medan andra har en ganska så tuff resa att ställa om till sitt nya liv. Det är väldigt individuellt, säger Dag Arvidsson.

"Valde automatisk bra mat"

För Johanna innebar omställningen till sitt nya liv nya utmaningar – särskilt vid matbordet.

– Det var lättare än jag trodde att vänja sig vid den lilla magen. Efter att ha kämpat mot vad jag brukar kalla "matmonstret" hela livet var den en befrielse att fysiskt inte kunna äta så mycket. Även när portionerna började bli större så fanns inte suget kvar på samma sätt som tidigare. Jag valde automatiskt den mat som var bra för mig, det som kroppen behövde. Valde jag helt fel så sa kroppen ifrån och jag mådde dåligt.

Hennes rekommendation är solklar – den som funderar på en Sleeve Gastrectomy bör göra det.

Vill du veta mer om hur du kan rasa i vikt? Klicka här!

– Jag ser operationen som en investering i mig själv, i mitt liv och jag kan inte med ord beskriva den tacksamhet och den glädje jag känner över den hjälp jag har fått. Jag ångrar inte operationen en sekund, den var värd varje krona.

– Om man kan köpa livskvalitet och livsglädje så är det det jag har gjort. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde detta tidigare.





Fakta om Centrum för titthålskirurgi

Sleeve Gastrectomy innebär att magsäcken görs om till ett "smalt rör". Cirka 75 procent av magsäcken tas bort. Magsäcksvolymen minskar således kraftigt. I den del som tas bort bildas en stor del av kroppens ghrelin, ett hungerhormon. Minskad ghrelinnivå i blodet bidrar till viktminskningen. Risken för dumping och brist på vitaminer och mineralämnen är mindre vid Sleeve Gastrectomy i jämförelse med Gastric Bypass.

BMI, Body Mass Index, anger relationen mellan vikt och längd och används för att se om en person ligger över eller under normalvikt. BMI-tabellen nedan gäller vuxna personer. För barn och ungdomar gäller andra gränser, som varierar med åldern.
Undervikt: under 20
Normalvikt: 20-25
Övervikt: 25-30
Fetma: över 30


Vill du veta mer om CTFK och våra behandlingar? Besök oss på www.ctfk.se för mer information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar