Sidor

lördag 3 mars 2012

Therese Kjellberg genomförde en magsäcksoperation för att gå ner i vikt. Hon tappade 103 kilo, och har nu stora påsar av hud runt magen. ”Det känns som att de bara har gjort halva operationen”, säger hon.   Therese Kjellberg genomförde en magsäcksoperation för att gå ner i vikt. Hon tappade 103 kilo, och har nu stora påsar av hud runt magen. ”Det känns som att de bara har gjort halva operationen”, säger hon. Foto: PERNILLA WAHLMAN

Therese gick ner 103 kilo


Therese Kjellbergs mage som den ser ut just nu. Therese Kjellbergs mage som den ser ut just nu. Foto: PERNILLA WAHLMAN

Fortfarande för tjock – får inte ta bort överbliven hud


Therese Kjellberg har gått ner i vikt – från 208 till 105 kilo.
Kvar på kroppen har hon stora påsar av överbliven hud.
Men hon får ingen hjälp med att operera bort dem.
– Det känns som att de bara har gjort halva operationen, säger Therese.

Över 200 kilo tung bestämde Therese Kjellberg i Sandviken sig för att genomgå en operation mot sin fetma.
– Jag hade inget liv, och hade jag inte gjort operationen så hade jag dött, säger hon.
På Akademiska sjukhuset i Uppsala genomförde hon i oktober 2008 en duodenal switch-operation.
Det är en metod som innebär att magen görs om till ett smalt rör.
Läkaren sa att Therese skulle vara nöjd om hon gick ner mellan 50 och 70 kilo efter operationen. Det blev 105.

”Kan inte leva så här”

Nu har Therese stora, tunga påsar av hud runt magen. De gör det svårt att leva ett normalt liv.
– Jag minns inte när jag sov en hel natt senast.
Och jag kan inte ens sätta mig på toaletten utan att behöva lyfta upp magen. Jag kan inte leva så här, säger hon.

Får ingen operation

Therese bad landstinget i Gävleborg om en hängbuksoperation – men fick nej.
Innan hon kan få hjälp måste hon gå ner ytterligare 23 kilo.
Landstinget kräver nämligen att patienten har ett BMI på 30 innan de genomför operationen. Therese BMI är 38.
– Den gränsen var säkert bra när de som fick hudoperationer hade bantat sig ner, men med dagens behandlingar så råder det lite andra förhållanden, säger Magnus Sundbom, överläkare för överviktskirurgin på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

”Måste finnas en gräns”

– Therese hade ett BMI på 78 före operationen och har gått ner till ett på 38. Det måste finnas någon gräns för vad man begär, säger Magnus Sundbom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar