Sidor

söndag 23 maj 2010

Bo opererade bort sötsuget



Minus elva centimeter Sjuksköterskan Anna Roman mäter Bo Wallenbergs bukomfång till 125 centimeter vid sexveckorskontrollen på Carlanderska sjukhuset. Efter magsäcksoperationen – en gastric bypass – försvann suget efter fet och onyttig mat. Bo längtar nu efter fisk, kyckling, skaldjur, grönsaker och frukt – en effekt som uppstår efter operationen.
Foto: Anders Deros Bo opererade bort sötsuget
Gå med i Plus – läs artiklarna
”Jag vill inte dö i förtid” Betalade operationen själv – så går den till.
Sänk blodtrycket utan medicin Bytte livsstil och tappade 26 kilo.

Foto: ANDERS DEROS
Aftonbladet den 28 april.
Bloggat om artikeln


Från bloggen: fetsmart
21 maj 08:37
Vill du blogga om artikeln?

Blogga om artikelnLänka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Tillbaka Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja bloggaGick ner 29 kilo efter sin gastric bypass
GÖTEBORG. 29 kilo lättare – sex veckor efter magsäcksoperationen.

– I början ångrade jag operationen djupt. Det gör jag inte längre, säger Bo Wallenberg, 44.

En ny svensk studie visar att suget efter fet mat minskar efter en gastric bypass. Och att patienterna äter tusen kalorier mindre per dag.

Dubbelhakan är borta, midjemåttet har minskat elva centimeter, vikten rasat från 153 till 124 kilo och klädstorleken krympt fem nummer.

– Äntligen kan jag gå in i en vanlig affär i Sverige och köpa kläder, säger Bo Wallenberg vid sexveckorskontrollen på Carlanderska sjukhuset.

Med ett BMI på 44 klassades han som sjukligt fet. Operation var sista utvägen, men kötiden två år.

Bo betalade därför själv 120 000 för sin operation på privatsjukhuset.

Aftonbladet var med när han fick en ny tumstor magficka, skapad av magsäcken. Men Bo drabbades av läckage och måste opereras om. En lung­inflammation knäckte honom och han tappade 24 kilo på tre veckor.

Ångrar sig inte
– Jag blev deprimerad och grät. Jag undrade vad jag hade gett mig in på. Jag hatade min operation i fem veckor. Det kan jag säga nu, när jag inte ångrar mig längre.

Efter operationen hände följande:

Suget efter mat försvann.

Smaken förändrades.

Bo som förut älskade fett, pizza, gräddsås och ost blir nu illamående av fet mat, som ostburgare.

– Jag svettas, mår illa, hulkar, får hjärtklappning och frossa.

Hans nya kost består av frukt, grönsaker, fisk, kyckling, skaldjur, sallad och knäckebröd.

– Det är den sunda maten jag längtar efter – gärna asiatiskt, säger Bo.

Många slutar gilla fett
Dietisten och doktoranden Anna Laurenius på Sahlgrenska akademin har under två år följt 45 patienter som behandlats med gastric bypass. Deras BMI var i genomsnitt 44 före operationen och sjönk till 30 efteråt. Hon har undersökt hur patienternas matvanor och kaloriintag förändrades.

– Det är stora förändringar. De minskade intaget av fett rejält efter operationen och äter inte längre kalorität kost. De tycker inte längre om fet mat, säger hon.

Patienterna sänkte sitt dagliga intag med 1?000 kalorier i genomsnitt – från 3?100 kalorier före operationen till 2?100 två år efteråt.

– De äter också mycket långsammare. Och de äter fler, men mindre, måltider. Antalet ökade från i medeltal 4,5 måltider per dag före operationen till 5,9 efter operationen.

Orsaken okänd
Forskarna vet inte varför patienterna får nya hunger- och mättnadssignaler efter ingreppet.

– Men vi tror att effekten beror på att maten kommer direkt till tunntarmen, säger forskaren och kirurgen Torsten Olbers som opererade Bo.

Mary Mårtensson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar