Sidor

tisdag 8 juni 2010


Foto: MIKAEL GUSTAVSEN Fetmaoperation
en farlig genväg



Martin Lidberg, 37, Stockholm.

Personlig tränare och certifierad hälsocoach. Jobbar bland annat som instruktör på Svenska hälsocampen.




Magsäcksoperationerna ökar lavinartat. I fjol valde 4?750 svenskar att operera sig smala med en så kallad gastric bypass. En oroande trend – fetmaoperationer är både dyra och riskfyllda. Inte alla, men många, fetma patienter skulle må bättre av att få hjälp med att gå ner i vikt naturligt, menar dagens debattör.

Naela riskerar att dö av sin fettoperation Väger bara 40 kg efter läkarnas misstag
Blogga om artikeln
Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:



För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Martin Lidberg: Läkare lurar patienter till riskabla operationer – i onödan
Många överviktiga som kommer till mig berättar att deras läkare rekommenderat dem att utföra en gastric bypass, en magsäcksoperation – trots att de hellre­ vill ha hjälp att gå ner i vikt med nya vanor.

Både jag och många av mina kollegor inom hälsobranschen oroar oss över detta växande fenomen – att vården hänvisar friska, unga människor att stympa magsäcken i stället för att ­erbjuda hjälp att gå ner i vikt med vägledning som kostrådgivning, personliga tränare eller KBT.

Det är skrämmande, dels för att risken för komplikationer är stor i samband med den här operationen. Men framförallt för att vi vet att den totala hälsoeffekten är så mycket större om du kan gå ner i vikt med motion och hälsosam kost. Du får bättre blodtryck och insulinsensor, du förebygger stress, hjärt och kärlsjukdomar – studier visar till och med att du kan hålla dig tio år yngre på cellnivå med tre träningspass i veckan. Det är ganska fantastiska siffror.



Gastric bypass innebär att du krymper magsäcken till lite mer än en valnöts storlek. Tunntarmen kortas och sys fast vid den nya, lilla magsäcksficka som är kvar. Efter operationen kan du bara äta ett par deciliter mat åt gången och tvingas avstå från sötsaker. Annars mår du illa, får yrsel och kallsvettas. Med andra ord, det är ett ingrepp som påverkar ditt liv drastiskt.


Själv hjälper jag överviktiga till ett nytt sundare liv på Svenska hälsocampen med mental coachning, bra mat och träning. På bara åtta veckor ser vi enorma förändringar hos våra deltagare.

För att bli antagen till campen måste man först göra en hälsokontroll och få godkännande från en läkare. Tyvärr är det många av våra sökande som får rådet att magoperera sig i stället för att gå ner på naturligt sätt. En av dem var en 20-årig kille på 184 centimeter och 115 kilo. Med ett BMI på 34 tillhörde han gruppen människor som lider av fetma. Förutom något förhöjda kolesterolvärden var han fullt frisk. Ändå fick han ett strikt nej från läkaren som rekommenderade den unga killen att ta till en gastic bypass.



Vi hade kunnat hjälpa honom gå ner 20 kilo, det är jag säker på.

Vad hände sen med denna kille, undrar jag? Hur mår han i dag? Ligger han fortfarande hemma och känner sig misslyckad och ful, som hans mamma beskrev det? Utförde han magsäcksoperationen på läkarens inrådan? Och i så fall undrar jag om det fick honom att ändra sina levnadsvanor och träna mer? Något som vi i dag vet är så mentalt hälsofrämjande.

Har det förbättrat hans självförtroende?


Tänk om vi hade kunnat jämföra den här killen ett år efter hans magoperation med honom själv efter att ha tränat och ätit hälsosamt i ett år. Vilken kropp skulle han varit mest nöjd med? Vilken av de två kropparna skulle haft bäst fysik, med starka muskler, kondition och förbättrad hållning? Vilken av de två killarna skulle mått bäst och fått bäst självkänsla? Jag tvivlar inte en sekund på att det vore killen som själv lyckats vinna kampen mot sin övervikt.



Vi vet att många inte har kraft och ork att ta tag i sin egen hälsa och sina destruktiva levnadsvanor. Men med rätt ­expertis och hjälp vet vi att det går – vi ser det hända dagligen. Visst kan man träna också efter en gastric bypass-operation, när allt läkt som det ska. Men vad säger att den som opererat sig ska komma igång med träningen då om han eller hon inte lyckats med det tidigare?

Givetvis förstår alla vi som arbetar med hälsa att vissa människor har som enda utväg att ta till en magsäcksoperation för att rädda en sviktande hälsa. Då är det bra att detta alternativ finns.

Men när friska, unga kvinnor och män med 5–25 kilos övervikt hänvisas till kirurgen – där de kan operera sig smala för 100 000 kronor – i stället för att få hjälp att lyckas själv, luktar det ren business.

Martin Lidberg


Bloggat om magsäcksoperationer
Alla borde få chansen

Lills Krypin: "Jag är så glad att jag gjort den här operationen och trots att det är väldigt jobbigt nu i början så ångrar jag mig absolut inte. Det jag skulle vilja att läkarna ändrade på är informationen INNAN operationen. Man bör få reda på att det tar hårt på psyket i början. /.../ ALLA borde få chansen att göra detta."


Ett misslyckande

Rockester:"För mig framstår dessa operationer som ett massivt misslyckande, en nödlösning för att bli av med problemen. Ännu ett av sjukvårdens och politikers sätt att med "konstgjord andning" skjuta problemen framför sig. Gastric bypass är inte för patientens bästa."




Bloggredaktör: Ulrika Lundberg

gilla artikelnSkicka till en vän Skriv ut Dela med andra Det finns 37 kommentarer till artikeln
Sortera: Visa senaste först Visa äldst först Visa antal inlägg: 3 10 50 100
0alabama, 34 år, Idag 16:17
Greup, 41 år, Idag 14:57...nr1 är inte träningen utan det är kosten. Äter du för mycket kalorier kan du träna dygnet runt utan att tappa fett. Ett äpple måste du tex powerwalka i 1h för att förbränna. Du bränner mest bara av att existera. Träning blir bara ett sätt att bränna något mer än den basala förbränningen kryddan på moset. Sänker du kaloriintaget under det basala behovet kommer fettet bara att rasa bort.
2alabama, 34 år, Idag 16:12
juniflikka, Idag 14:37....varför gick du upp igen efter du gått ned så mycket? Vad ska du ersätta ätandet med i livet efter operationen och varför kan du inte göra det utan operation?
1Peeah, 18 år, Idag 15:57
där tycker jag att dom har EXTREMT fel! dom har inte undersökt alla sjukhus. Det är en väldigt lång process innan kan i huvudtaget kommer på väntelista att få träffa en kirurg för att bli godkänd för en GBP. För mig tog det 1 år innan jag blev opererad och det va en himla process innan. För min mamma tog det 2 år innan hon fick den! Jag är själv GBP-opererad sen en vecka tillbaka och jag fick gå på diet före operationen. Och jag tror knappast att man går ner 13 kg på 5 veckor med träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar