Sidor

söndag 12 september 2010

Barry får inte jobba – är för fet


Kollegorna kan krossas av honom”
LONDON. Barry, 51, är för tjock för att jobba.

Hans 190 kilo har klassats som en hälsorisk.

Läkare är rädda att han kan krossa någon om han ramlar.

Barry Fower arbetade som montör på en fabrik i Burton-upon-Trent i England till i oktober förra året. Efter en olycka på jobbet där han föll blev han sjukskriven några veckor, skriver Daily Mail.

– Då kom folk från försäkringsbolaget och gjorde en bedömning. Jag fick prata med en läkare om mina åkommor och de skickade en rapport till mitt jobb.

Föll av en plattform
Fower lider av diabetes, kärlkramp och har hjärtproblem på grund av sin övervikt. Redan innan sjukskrivningen var över kallades han på möte med sina chefer.

– De sa att min vikt var en fara för mig själv och för andra om jag skulle råka falla av en plattform där jag arbetar. De rekommenderade mig att acceptera en uppsägning på frivillig väg, säger han.

– En av huvudanledningarna till att han gick med på att sluta var att han klassades som en fara för sig själv. Och en potentiell risk för hans kollegor om han skulle råka ramla på dem, säger hans fru Shirley Fower.

Får för lite pengar
Men nu har paret svårt att få ekonomin att gå ihop. Trots att läkare klassat honom som för överviktig för att kunna arbeta får han inte full ersättning från den brittiska försäkringskassan.

– Jag måste acceptera att jag kanske aldrig arbetar igen, men jag har betalat skatt i 34 år. Något måste ju mitt land kunna göra för mig, säger Barry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar